ESG - SOCIAL
S dækker over de sociale forhold hos både egne medarbejdere men også arbejderne i værdikæden. Det er arbejdsforhold, menneskerettigheder, diversitet mv.
Vi er meget bevidste om, at vores medarbejdere er vores vigtigste ressourcer. Samtidig har vi en stor forpligtelse over for personerne i vores værdikæde og det omkringliggende samfund.
Her på siden dykker vi ned i temaet S – social, der dækker over mennesker og samfund.
Vi vil her præsentere vores medarbejderstab og de initiativer, vi har taget for at understøtte en sund, sikker og tryg arbejdsplads. Derudover dykker vi ned i vores sammenspil med værdikæden og naboerne.
Vi er ISO 45001 certificerede, og arbejder struktureret med trivsel og arbejdsmiljø.
Egne ansatte
Vi står SAMMEN
Vi har i år valgt at sætte fokus på, hvordan vi omsætter vores virksomhedsstrategi til også at være en intern strategi, som medarbejderne kan se sig selv i. Det skulle være et værdisæt, som hver enkelt ansat kan bruge som rettesnor i hverdagen, hvor de står overfor en række beslutninger og ikke nødvendigvis kan konsultere deres leder hver gang.
S
Sikkerhedsbevidste
A
Ansvarlige
M
Mangfoldige
M
Målrettede
E
Engagerede
N
Nytænkende
Sikkerhedsbevidste
Vi passer på os selv og hinanden
Ansvarlige
Vi ved, at vores valg og handlinger påvirker verden omkring os
Mangfoldige
Vi har mange kompetencer hver især og sammen, og det gør os stærkere
Målrettede
Vi går målrettet efter at skabe løsninger for miljø, mennesker og forretning
Engagerede
Vi ønsker at gøre en forskel for hinanden og vores omverden
Nytænkende
Vi bruger vores nysgerrighed til at udfordre ”plejer”
Med udgangspunkt i de seks adjektiver, der danner ordret SAMMEN, har vi igangsat kvartalsmæssige tematikker, som alle medarbejdere skal arbejde med.
Der er blandt andet fokus på:
Sikkerhed
Vi er klar over, at vi har en arbejdsplads, hvor der er et behov for et højt sikkerhedsniveau og kendskab til sikkerhedsprocedurer. Des flere pladser vi får, des vigtigere er det, at sikkerheden er strømlinet. Derfor har vi i år taget en lang række initiativer til at højne vores niveau.
Den autoriserede arbejdsmiljørådgiver Avidenz har lavet en rapport til os på baggrund af pladsen på Havnegade 110 i Odense.
De gennemgik risikoområder og maskinsikkerhed og har på den baggrund udarbejdet en rapport med forskellige indsatsområder. Vi har fået implementeret nogle af anvisningerne, og arbejdet fortsætter i næste regnskabsår.
Vi arbejder kontinuerligt på at sikkerhedsoptimere vores pladser, og i år har vi haft ekstra fokus på:
Skilte på pladserne
Opdatering af sikkerhedsskilte på vores pladser, så budskaberne står klart, uanset hvilket sprog man taler. Det er vigtigt for os, at det er tydeligt kommunikeret, hvordan man agerer sikkert både som ekstern og intern, uanset hvilken af vores pladser man kommer til.
Sikkerhedstøj
Alle, der færdes på vores pladser, skal leve op til en sikkerhedsstandard i deres beklædning. Det vil sige: sikkerhedshjelm, reflekstøj som minimum på overkroppen, sikkerhedssko og lange bukser. Disse regler gælder uanset om man er intern eller ekstern. Det har været og vil fortsætte med at være et essentielt fokuspunkt, da rigtig synlighed er øget sikkerhed.
Vi har i år fået ny leverandør af sikkerhedstøj. Det nye tøj er både mere synligt, mere bekvemt og efter brug bliver det sendt retur til producenten for at blive genanvendt.
Hjertestartere
Vi har i år nået målsætningen om at installere hjertestartere på alle pladser, hvor der ikke er en offentligt tilgængelig inden for 300 meter.
Førstehjælp, hjertestart og brandbekæmpelse
Alle vores medarbejdere skal vide, hvordan de bør reagere i tilfælde af en ulykke. Derfor tilbyder vi alle medarbejdere et kursus, hvor vi har fokus på både førstehjælp, hjertestart og brandbekæmpelse. I år har 36 været et kursus igennem.
Beredskab
Hvert år får vi lavet en sikkerhedsrapport af FALCK, og på baggrund af den har vi i år lavet en kritisk gennemgang af vores procedurer samt optimeret på vores udstyr og viden om brandbekæmpelse. På alle pladser har vi action cards med instruktioner, som skal vejlede i tilfælde af ulykke.
Indrapportering af ulykker og nærved-ulykker
Vi ønsker at implementere en ny app til registrering af nærved-hændelser, så vores medarbejdere kan lave indrapportering og dokumentation på stedet. Ambitionen var, at appen skulle rulles ud i dette regnskabsår, men grundet ressourcer og IT-problemer rykkes målsætningen til næste regnskabsår.
Kemihåndtering
Til systematisering, registrering og opbevaring af datablade på alt vores kemi bruger vi platformen CHESS. I dag er vores medarbejdere primært i kontakt med kemi, hvis de håndterer maling eller olie, og til det er alle informeret om korrekt håndtering ved ansættelse.
Medarbejderinddragelse
Som virksomhed sætter vi rammerne for vores medarbejders arbejdsmiljø og dagligdag. Vi er meget opmærksomme på at sikre inddragelse fra vores medarbejdere, så vi kontinuerligt kan tilpasse rammer, strukturer og systemer.
Vi har en række indsatser for at sikre medarbejderinddragelse:
Ledelsessystemet
Vi har et ledelsessystem, der skal sikre, at vi har en løbende dialog, involvering og sparring med alle vores medarbejdere. Vi har i år revideret vores ledelsessystem. I den forbindelse har vi besluttet også at indføre MUS for alle timelønnede.
Samarbejdsudvalget
Samarbejdsudvalget har til formål at yde et konstruktivt bidrag til en styring af samarbejdet i virksomheden. Udvalget består af medarbejder- og ledelsesrepræsentanter.
Arbejdsmiljøorganisationen
Her ønsker vi at sikre kommunikation og handling vedrørende arbejdsmiljø. Det er os magtpåliggende, at arbejdsmiljø behandles på alle niveauer, så vi får så nuanceret en indsigt som muligt.
Spillereglerne
Vores spilleregler bruges til at hjælpe og vejlede os, hvis vi står over for en udfordring eller et dilemma. I disse spilleregler understreger vi tydeligt, at vi ønsker en åben dialog, hvor en medarbejder aldrig skal være bange for at gå til nogen i virksomheden med en bekymring eller et problem.
Medarbejdertrivsel
Medarbejdertrivsel er en afgørende faktor for et vores succes og produktivitet. Det handler om, at vi skaber et positivt arbejdsmiljø, hvor medarbejderne føler sig værdsat og motiveret til at yde deres bedste. Medarbejdertrivsel omfatter både fysisk og mental sundhed, og vi implementerer løbende tiltag, der skal bidrage til et godt arbejdsmiljø for medarbejderne.
Vi har sundhedsforsikring og online læge via PFA og følger trivslen via Howdy, vores Ledelsessystem, APV’er og den daglige dialog. Vi kommunikerer løbende om Howdy til infomøder, på infoskærme og opfordrer afdelingslederne til at have dialogen i de enkelte afdelinger. Desuden har vi afholdt forskellige workshops med Howdys rådgivere for at sikre, at afdelingslederne bliver klædt så godt på som muligt til at forstå og formidle trivselsdata samt at håndtere, når der opstår sager med faldende trivsel.
Mangfoldighed
I HJHansen Recycling Group behandler vi alle med respekt og værdighed. Vi har fokus på at sikre et arbejdsmiljø uden nogen former for negativ behandling, hvor vi respekterer alle uanset køn, alder, etnicitet, religion, helbred eller seksuel orientering. Vi har mange forskellige typer jobs og medarbejdere med vidt forskellige baggrund. Vi har også medarbejdere af mange forskellige nationaliteter og modersmål. Det er et af vores værdisæt, at vi er mangfoldige og kan rumme mange persontyper.
På vores smedeværksted har vi rigtig god erfaring med at tage et ungt menneske på kanten af arbejdsmarkedet ind i praktik. Den unge praktikant oplever at blive hørt og at kunne bidrage med noget meningsfyldt i hverdagen. Vi tager kun én ind ad gangen for at kunne yde den rigtige indsats. Vi oplever oftest de unge blomstre op og blive fastansat efter praktikforløb.
Jubilæer
Vi har igen i år kunnet fejre mange jubilæer.
Det er en stor fornøjelse, at vi med jævne mellemrum kan fejre vores trofaste medarbejdere, som hver dag er med til at gøre en stor forskel. Vi vil gerne takke dem for deres store arbejde.
45 års jubilæum
40 års jubilæum
25 års jubilæum
20 års jubilæum
15 års jubilæum
10 års jubilæum
Uddannelse
Vi prioriterer faglig og personlig udvikling hos alle medarbejdere. I en tid, hvor samfundet er i konstant udvikling, er det vigtigt for den enkelte at kunne følge med – både med nye kompetencer, men også med en generel evne til at håndtere forandringer. Ledere og medarbejdere har sammen med HR ansvaret for, at medarbejderne og afdelingerne har de rette kompetencer til rådighed i forhold til nuværende og kommende opgaver.
Uddannelse af vores mellemledergruppe er vigtig, da de er stærke kulturdrivere i virksomheden. Derfor er de i år påbegyndt en uddannelse, hvor de blandt andet har lært om den gode mødekultur, at forbedre deres menneskeforståelse og opbygge en balance mellem deres rolle som leder og medarbejder. Vores ønske er at skabe en stærk og effektiv mellemledergruppe.
Ansatte i værdikæden
Vi føler et ansvar for at sikre ordentlige forhold i vores supply chain, og derfor har vi udarbejdet en Code of Conduct, hvor vi tager afstand til tvangsarbejde, børnearbejde og overtrædelse af menneskerettigheder. Dette arbejder vi på via vores Approved Buyer System, hvor vores aftagere skal skrive under på vores Code of Conduct for samhandelspartnere.
Spring direkte til den sektion der interesserer dig