ESG - GOVERNANCE
Initiativer, der fokuserer på handling inden for virksomhedens adfærd
For at vi som virksomhed kan agere ansvarligt, kræver det at ansvarlighed, eller ”bæredygtighed”, er integreret i ledelsen og strategien af virksomheden. På den måde sikrer vi den rette kurs på vores rejse.
Her på siden dykker vi ned i temaet G – governance eller på dansk ledelse
Vi vil her præsentere de ledelsesstrukturer og -processer, som vi har integreret det seneste regnskabsår.
Code of Conduct for samhandelspartnere
HJHansen Recycling Group har en Code of Conduct for samhandelspartnere, som lægger sig op ad de internationale standarder, herunder ILO’s retningslinjer for børnearbejde, og grundlæggende principper og rettigheder på arbejdspladsen.
Med Code of Conduct giver vi alle, der skulle blive opmærksom på eventuelle krænkelser af menneskerettigheder på vores eller samarbejdspartneres arbejdspladser, mulighed for at lave en indrapportering. Vi har i år ikke modtaget nogen indberetninger.
I dette regnskabsår har vi opdateret vores Code of Conduct for samhandelspartnere på seks væsentlige områder, som beskrives nedenfor:
Whistleblowerordning
Med implementeringen af whistleblowerordningen har vi tilføjet et afsnit med et link direkte til platformen og oplysning om, at en anmeldelse kan gøres helt anonymt.
Gaver
Der er tilføjet afsnittet ”gaver, underholdning og gæstfrihed”. Her beskrives, at vi som medarbejdere frabeder os dyre eller overdådige gaver m.m. for at undgå at skulle stå i en situation, der kan betegnes som bestikkelse
Anderkendt ansættelse
Inden for arbejdsforhold og menneskerettigheder har vi tilføjet afsnittet ”Anerkendt ansættelse”, som belyser, at samhandelspartnere skal sikre, at de overholder love og regler for arbejdsmarkedet og social sikring.
Anonyme klager
Vores forretningspartnere skal have systemer på plads, der muliggør fair, fortrolig og anonym klagerapportering og opfølgning uden frygt for repressalier. Dette inkluderer beskyttelse af whistleblowere blandt arbejdstagere.
Rettigheder til land
Vi har tilføjet afsnittet ”Respekt for rettigheder til land”, hvor vi understreger, at vores samarbejdspartnere skal respektere enkeltpersoner, oprindelige folk og lokalsamfunds rettigheder til ejendom og jord.
Audits
I år har vi selv udført audits inden for EU, og fra næste år begynder vi første auditeringer uden for EU først via et pilotprojekt med en tredje part. Vi har afstemt vores Code of Conduct med spørgerammen for det auditmateriale, som benyttes, når der udføres audits.
Approved Buyer System
Vi stræber konstant efter at sætte markedsstandarden for gennemsigtighed, ansvarlighed og cirkulær økonomi. Derfor har vi valgt at bygge en database, Approved Buyer System, hvor vi indsamler alle relevante informationer om, hvordan vi og vores forretningspartnere agerer i forhold til:
- Ledelse
- Miljø
- Arbejdsmiljø
- Menneskerettigheder
- Ressourcegenanvendelse
Gennem data ønsker vi at føre retningen i vores branche og skubbe grænserne for vores samarbejdspartnere og lovgivning.
Efter et år med Approved Buyer System er vi tæt på at være i mål med alle datapunkter for vores europæiske samarbejdspartnere.
Vores Approved Buyer System er dynamisk, da den skal kunne rettes til efter gældende standarder. Derfor har vi i år opdateret den Code of Conduct for Samhandelspartnere, som de skal underskrive, så den nu følger en internationalt anerkendt auditeringsguide/vejledning.
Vores merkantile personale har besøgt vores kunder rundt i Europa i løbet af året. Det er gået godt, og vi ser ikke nogen stor risiko i vores samhandel. Alle kunder har modtaget vores CoC. Få har ikke underskrevet CoC, da de henviser til at de love og regler de er underlagt, allerede opfylder områderne indenfor miljøbeskyttelse og arbejdsmiljø beskrevet i vores CoC. Dette har vi accepteret for virksomheder indenfor EU.
Inden udgangen af 2023 har vi udført de første audits i Pakistan. I løbet af året har vi været på kundebesøg i Marokko, Tyrkiet, Kina, Indien og Thailand for med egne øjne at se om forholdene er i orden.
Antikorruption
Vi lægger stor vægt på at bekæmpe potentiel korruption og hvidvask. Derfor har vi i år implementeret flere initiativer:
Oprettelsen af whistleblowersystemet, hvor det er muligt anonymt at lave indberetninger om fx korruption og hvidvask.
Vi har omskrevet vores Code of Conduct for Samhandelspartnere og tydeliggjort vores holdning på feltet samt lavet henvisninger til whistleblowersystemet
Vi har skrevet Spillereglerne, vores Code of Conduct for medarbejdere, hvor vi igen præciserer, hvordan de i deres hverdag skal agere for at modgå korruption og hvidvask.
Vi har afholdt møde omkring hvidvaskningsreglerne med de pladsansvarlige på de pladser der håndterer kontanter, så de har fået et indblik i reglerne og hvordan man sikrer, at de overholdes.
Vi har ”stopklodser” i vores økonomisystem, som gør at hvidvaskningsreglerne omkring udbetaling af kontanter ikke overskrides.
Informationssikkerhed
Af vores 223 medarbejdere bruger langt størstedelen en firmatelefon eller -computer til hverdag. Derfor er det vores ansvar at uddanne medarbejderne om sikkerhedsrisici og bedste praksis, så vi stiller virksomheden så stærk som muligt.
Vi har i år rullet et uddannelsesforløb om informationssikkerhed ud i hele organisationen for at træne opmærksomheden på fx phishingmails, GDPR-sikkerhed og vigtigheden af stærke adgangskoder.
Status på sikkerhedstræning
I IT-afdelingen er vi minutiøst ved at gennemgå vores arbejdsgange og processer. Derudover er IT-sikkerhed blevet et udvælgelseskriterie, når vi fremover skal vælge leverandører til diverse løsninger.
Vi har som målsætning, at 98% af de tilmeldte brugere til it-sikkerhedstræningen gennemfører materialet.